De anatomie van een perfect geoptimaliseerde pagina

Hoog in Google staan. Dat is de wens van bijna iedere ondernemer. Enthousiast gaat men dan ook massaal aan de slag met zaken, zoals: techniek, content en autoriteit. Een ding wordt hierbij vaak vergeten: de techniek op de landingspagina’s zelf. In deze blog van B&S Media Internetmarketing vertellen wij jou hoe de anatomie van een goed geoptimaliseerde pagina er precies uitziet. Kijk je mee?

Een perfect geoptimaliseerde pagina

Een hoge positie binnen de zoekresultaten van Google: dat wil iedereen. Om dat mogelijk te maken, moet je als online ondernemer met verschillende zaken rekening houden. Daarvan is de inrichting van jouw landingspagina een belangrijk onderdeel. Hieronder vertellen wij je waar een succesvolle landingspagina zoal aan voldoet:

1. Linkstructuur

De meeste online ondernemers hebben de neiging om zomaar webpagina’s aan te maken. Het CMS koppelt hier vaak automatisch een URL aan vast. Als onlinemarketingbureau raden wij je echter aan om zelf over deze linkstructuur na te denken en deze – waar nodig – te optimaliseren voor SEO. URL’s moeten namelijk overzichtelijk zijn. Zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Volg bij het optimaliseren van jouw linkstructuur de volgende tips:

  • Verwerk het hoofdzoekwoord in de URL;
  • Gebruik geen speciale tekens, zoals: &, % of $;
  • Schrijf een URL die over vijf jaar de lading nog dekt;
  • Gebruik voor jouw hele website dezelfde structuur;
  • Houd de URL zo kort mogelijk (<60 tekens).

Een goed geoptimaliseerde URL kan er als volgt uit komen te zien:

…/online-marketing/kampen/

2. Title tag

Een van de meest belangrijke onderdelen van een webpagina is de title tag. Dit is niet de titel van jouw tekst, maar zijn de woorden die je in de taakbalk van jouw browser ziet verschijnen. De title tag komt ook boven het zoekresultaat in Google te staan. Je kunt deze optimaliseren door de volgende tips op te volgen:

  • Begin met het hoofdzoekwoord;
  • Houd een lengte van maximaal 500 pixels aan;
  • Noem een of meerdere Unique Selling Points;
  • Eindig met de bedrijfsnaam.
Voorbeeld geoptimaliseerde title tag
Deze title tag voldoet aan alle voorwaarden

3. Meta description

Een onderdeel dat vaak in één adem met de title tag wordt genoemd, is de meta description. Dit is de tekst, die in de zoekmachine van Google vaak onder de title tag wordt getoond. Qua optimalisatie verschillen de twee niet veel van elkaar. Begin ook bij de meta description met het hoofdzoekwoord, noem een of meerdere unique selling points en voeg eventueel de bedrijfsnaam toe. Het enige verschil is de lengte: houd bij dit onderdeel een maximum van 800 pixels aan.

4. Structured data

Op het internet zijn verschillende soorten content te vinden. Van veelgestelde vragen tot een recept of nieuwsbericht. Het is allemaal mogelijk. Door structured data aan jouw webpagina toe te voegen, laat je aan Google zien om wat voor tekst het gaat. De zoekmachine weet jouw pagina dan op waarde te schatten. Het aanmaken van de HTML-code kan via:

  • Een WordPress plugin;
  • Google’s Structured Data Markup Helper.
Voorbeeld structured data recept
Google ziet door de toegevoegde structured data dat het om “recept” gaat 

5. Kopjes

Om in een tekst structuur aan te brengen, worden er vaak kopjes gebruikt. Helaas worden de bijbehorende HTML-codes nog te vaak vergeten. Google kan hierdoor de inhoud van de tekst niet goed interpreteren. Voeg daarom altijd de volgende codes toe:

  • <h1>: de titel
  • <h2>: de kopjes

Voor verdere onderverdelingen kun je gebruik maken van <h3> tot <h6>. 

6. Zoekwoorden

Zoekwoorden, zoekwoorden en nog eens zoekwoorden. Wanneer jouw bedrijf zich al even bezighoudt met SEO weet je als geen ander hoe belangrijk deze termen zijn. Om in Google door jouw doelgroep gevonden te worden, moet je namelijk dezelfde taal kunnen spreken. Het gebruik van zoekwoorden helpt je daarbij. Dit zijn namelijk de woorden die potentiële klanten gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Houd – bij het optimaliseren van jouw webteksten – rekening met de volgende richtlijnen:

  • Laat het hoofdzoekwoord 2 – 4% in jouw tekst voorkomen;
  • Verwerk ook relevante zoekwoorden en synoniemen in de tekst;
  • Benoem het hoofdzoekwoord al in het begin van de tekst.

7. Lengte van de tekst

Als ondernemer wil je jouw potentiële klant graag iets vertellen. Een landingspagina moet dan ook voldoende informatie bevatten. Aan één of twee zinnen heb je vaak niet genoeg. Een SEO-tekst moet daarom uit minimaal 350 woorden bestaan. Langer mag natuurlijk ook. Gebruik het aantal woorden, dat jij nodig hebt om jouw verhaal te vertellen.

8. Visuele content

Een webpagina bestaat niet alleen uit tekst. Dat zou namelijk niet aantrekkelijk zijn. Om jouw verhaal te verduidelijken en op te fleuren, voeg je daarom visuele content toe. Denk hierbij aan afbeeldingen en filmpjes. Ook deze elementen kun je optimaliseren. Volg hiervoor de volgende tips:

  • Maak het bestand zo klein mogelijk;
  • Gebruik alt tags om de afbeelding te beschrijven;
  • Gebruik beschrijvende bestandsnamen.

9. Interne en externe links

Een website is vaak een wirwar aan links. Niet alleen in jouw menubalk of footer. Ook binnen een webtekst worden vaak URL’s geplaatst. Als onlinemarketingbureau raden wij dit zeker aan. Niet alleen weten jouw bezoekers (waaronder: de Googlebots) deze onderliggende pagina’s sneller te vinden, maar je geeft er ook autoriteit mee door. Op het gebied van links, maken wij het volgende onderscheid:

Interne links verwijzen altijd naar een pagina binnen het eigen domein. De HTML-code moet aangeven dat Googlebots deze verwijzingen mogen volgen en dat de link in hetzelfde tabblad geopend moet worden. De code ziet er dan als volgt uit:

<a href=”https://www.bsmedia.nl/” title=”B&S Media” target=”_self”>B&S Media</a>

Externe links verwijzen naar webpagina’s buiten het eigen domein. Wanneer je hierop klikt, beland je dus op een andere website. Deze link moet geopend worden in een nieuw tabblad. Deze HTML-code ziet er als volgt uit:

<a href=”https://www.bsmedia.nl/” title=”B&S Media” target=”_blank”>B&S Media</a>

10. Gebruiksgemak

Tot slot hebben alle perfect geoptimaliseerde pagina’s één ding gemeen: ze zijn stuk voor stuk gebruiksvriendelijk. Niet zo vreemd, want krijgt een bezoeker die met hindernissen te maken krijgt, is zo weer verdwenen. De volgende tips kunnen jou helpen bij het bouwen van een gebruiksvriendelijke landingspagina:

  • Voorkom afleiding, zoals: pop-ups, advertenties, enzovoort.
  • Maak de webpagina mobielvriendelijk, door een responsive design.

Het optimaliseren van jouw website uitbesteden?

URLs. Interne links. Schema markups. Om jouw webpagina’s hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen, moet je met verschillende dingen rekening houden. Gaat dat boven jouw pet of heb je daar als ondernemer de tijd niet voor? Schakel dan de specialisten van B&S Media in. Zij optimaliseren jouw website graag. Zo voldoen ook jouw landingspagina’s straks aan de anatomie van een perfect geoptimaliseerde pagina.

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.