Wat betekent no-index?

“No-index” is een instructie die wordt gebruikt in de broncode van een webpagina om zoekmachines te vertellen dat ze die specifieke pagina niet moeten opnemen in hun index of zoekresultaten. Met andere woorden: als een pagina is gemarkeerd met “no-index,” zal deze niet worden weergegeven in zoekresultaten van Google, Bing, Yahoo, etc.

Zoekmachine zichtbaarheid

Wanneer een zoekmachine een webpagina indexeert, betekent dit dat de pagina is opgenomen in de database van de zoekmachine en kan worden weergegeven in de zoekresultaten wanneer relevante zoekopdrachten worden uitgevoerd. Als een pagina echter wordt gemarkeerd met “no-index,” zal de zoekmachine de inhoud van die pagina niet indexeren en deze dus niet tonen aan gebruikers wanneer ze naar relevante informatie zoeken.

Redenen voor gebruik no-index tag

  1. Testversie nieuwe website:
    Wordt er een nieuwe website gebouwd, dan gebeurt dit in de meeste gevallen in een testomgeving. Omdat de site nog niet klaar is om aan het grote publiek te tonen en/of dezelfde inhoud bevat als de huidige website, wil je liever niet dat de zoekmachine deze website toont in de zoekresultaten. Daarom zet je een testversie op no-index. Belangrijk: vergeet de no-index tag er niet af te halen zodra de website live wordt gezet.
  2. Voor bedankpagina’s:
    Sommige pagina’s zijn wel aanwezig op de website, maar moeten niet zichtbaar zijn in de zoekmachine. Een voorbeeld hiervan is een bedankpagina achter een contact- of offerteformulier. In dit geval kun je deze bedank- of bevestigingspagina’s op no-index zetten.
  3. Tijdelijke pagina’s:
    Soms worden specifieke pagina’s gemaakt voor bijvoorbeeld e-mailmarketing. Deze pagina’s dienen enkel beschikbaar te zijn via dit kanaal, en niet via Google. Ook dan kan de no-index tag van pas komen.

Diverse benaderingen en voorzichtigheid

Webbouwers/marketeers kunnen de “no-index” instructie op verschillende manieren implementeren, afhankelijk van het gebruikte contentmanagementsysteem (CMS) of de websitebouwtool. In WordPress, bijvoorbeeld, kan de “no-index” metagegevens worden toegevoegd aan een pagina via een specifieke SEO-plugin (Yoast) of via het bewerken van de pagina’s in de editor. Het is echter belangrijk om voorzichtig te zijn bij het gebruik van “no-index,” omdat als het per ongeluk wordt toegepast op belangrijke pagina’s, het kan leiden tot een verminderde zichtbaarheid in zoekmachines.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.