Zoekmachine optimalisatie en adverteren met Google Ads kan je websiteverkeer een flinke boost geven, mits je campagnes goed opgezet zijn en je regelmatig optimalisaties doorvoert. Daarmee komen we direct op de vraag van dit blog: houd je de SEO en Google Ads campagnes in eigen beheer of is het verstandiger om deze uit te besteden aan een (gecertificeerd) internet marketing bureau? In dit blog zetten wij de voor- en nadelen voor je op een rij!

SEO en Google Ads uitbesteden of zelf doen

 

Voordelen eigen SEO & Google Ads beheer

Het grootste voordeel om internet marketing campagnes intern te beheren is het feit dat je deel uitmaakt van de organisatie. Naast dat je bekend bent met de interne communicatie en de strategische visie van het bedrijf, ken je ook alle producten of diensten en beheers je de vaktaal. Daarnaast is er een hogere betrokkenheid bij het bedrijf en kun je sneller schakelen bij het opzetten van kortlopende of actiematige campagnes.

 

Nadelen eigen SEO & Google Ads beheer

Goed geoptimaliseerde SEO en Google Ads campagnes kosten veel kennis en tijd om op te zetten. Daarnaast dienen ze ook continu gemonitord en geoptimaliseerd te worden. In veel gevallen schiet dit er vaak bij in. Zelfs wanneer je een eigen marketing medewerker in dienst hebt is de specialistische kennis en tijd niet altijd aanwezig. De marketingmedewerker heeft zijn of haar handen vaak vol aan allerlei andere marketing werkzaamheden, niet alleen aan SEO en Google Ads. Dit laat weinig ruimte over voor de ontwikkeling van vakkennis. Het is ook lastig voor één persoon om op alle marketing gebieden gespecialiseerd te zijn. Daarnaast brengt het intern beheer van de online marketing werkzaamheden ook kosten met zich mee. Denk hierbij aan salariskosten, overheadkosten en trainingen.

 

Voordelen van het werken met een internet marketing bureau

Zoals eerder gezegd vereist een goede internet marketing campagne veel tijd en specialistische kennis. Wanneer je SEO en Google Ads uitbesteedt, ben je zelf geen tijd kwijt aan regelmatige optimalisaties en het bijhouden van kennis en ontwikkelingen. Ook kan een echte SEO of Ads specialist meer uit je campagnes halen, waardoor er meer resultaat wordt behaald. Daarnaast kunnen de kosten ook voordelig uitpakken wanneer je een internet marketing bureau inschakelt. Zo bespaar je o.a. salariskosten en ben je niet verbonden aan een verbintenis (contract) voor lange termijn.

*Extra voordelen van een Premier Google Partner

Een Premier Google Partner is officieel door Google erkend en beschikt over gekwalificeerde en gecertificeerde Ads specialisten. Het voordeel hiervan is dat je verzekerd bent van rendementvolle Google Ads campagnes die voortdurend beoordeeld worden op kwaliteit en prestaties. Daarnaast hebben Premier Google Partners het voordeel dat ze als eerste op de hoogte zijn van nieuwe mogelijkheden die Google Ads biedt. Hierbij krijgen ze ook extra begeleiding in de vorm van trainingen en directe support. Door deze kennis en ervaring kunnen de specialisten je Ads campagnes efficiënter opzetten, waardoor er met minder advertentiebudget méér resultaat behaald wordt.

 

Nadelen van het werken met een internet marketing bureau

Een nadeel van het werken met een internet marketing bureau kan de communicatie zijn. Wanneer het bureau niet snel schakelt of vaak wisselt van contactpersoon, kan dit extra tijd kosten of miscommunicaties opleveren. Ook moet een externe specialist zich in jouw bedrijf, branche en vaktaal verdiepen. Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar, maar het vergt wel extra tijd en inspanning. Daarnaast zijn niet alle internet marketing bureaus even vakkundig. Door te kiezen voor een Premier Google Partner ben je er (in het geval van Google Ads) zeker van dat de specialisten de juiste kennis en kunde hebben!

 

Combinatie van eigen SEO & Google Ads beheer en samenwerken met een internet marketing bureau

Het is duidelijk dat er voor beide opties voor- en nadelen zijn. Echter zou een combinatie van de twee voor jouw bedrijf misschien ook heel goed kunnen werken. Afhankelijk van de middelen, kun je bijvoorbeeld een junior marketing medewerker aannemen, die het internet marketing bureau richting en ondersteuning biedt. Het bureau kan in dat geval een strategie opstellen en optimalisaties aandragen. Een ander scenario is dat wanneer je zelf sterk bent in strategie, het internet marketing bureau juist het dagelijkse beheer voor haar rekening neemt.

Beperk jezelf dus niet als het gaat om eigen SEO en Google Ads beheer of het uitbesteden ervan. Er is geen one-size-fits-all oplossing! Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied internet marketing uitbesteden of een samenwerking? Bij B&S Media vind je altijd een passende oplossing voor jouw bedrijf!