Zo scoor je in Google zonder penalty’s

Merk je dat je website ineens niet of nauwelijks meer vindbaar is in de zoekmachines? Dan kan het zijn dat er een of meer pagina’s bestraft zijn met een Google penalty. Gelukkig worden deze niet zomaar uitgedeeld; je moet het best wel bont maken met slinkse SEO-praktijken om de bal op de stip te krijgen. Toch kan het de beste spelers in het Google-veld overkomen. Hoe kom je aan zo’n penalty, wat zijn de gevolgen en hoe kom je ervanaf? Lees de antwoorden in dit artikel, zodat je weet wat je kunt doen om penalty’s te voorkomen of weg te werken.

Google penalty's - zo krijg je ze en zo kom je er vanaf

Navigeer direct naar:

Wat is een Google penalty?

Wie serieus wil scoren in Google, kan van alles uit de kast halen om zijn of haar pagina’s bovenaan te krijgen in de zoekresultaten. Deze strijd om de beste zoekpositie noemen we zoekmachineoptimalisatie (SEO). Om de kwaliteit van de resultaten te bewaken, heeft Google voor SEO een aantal spelregels ingevoerd. Met andere woorden: je kunt niet zomaar alles doen om te scoren in Google. Wie de regels overtreedt, riskeert een Google penalty. De betreffende pagina wordt dan lager gerangschikt in de zoekresultaten, of zelfs volledig uit de resultaten verwijderd.

Wat gebeurt er bij een Google penalty?

Het gevolg van een Google penalty is dat je minder zoekverkeer op je website krijgt. Dit heb je te danken aan een van deze twee mogelijke maatregelen:

Downranking: bij een downranking zakt de ranking van de betreffende pagina’s op alle zoekwoorden. Google geeft een lagere waarde aan deze pagina’s, waardoor ze lager in de zoekresultaten verschijnen. 

Delisting: bij een delisting worden alle URL’s van de betreffende website uit de Google index verwijderd. Geen van de pagina’s op deze website zal meer in de zoekresultaten verschijnen.

Hoe detecteer je Google penalty’s?

Wow, de gevolgen van een Google penalty zijn dus niet mis. Het resultaat van je SEO-activiteiten wordt in één klap tenietgedaan. Maar hoe weet je nou of je een Google penalty aan de broek hebt? Dat ligt eraan hoe de penalty tot stand is gekomen.

Google bewaakt de kwaliteit van zoekresultaten door SEO-activiteiten die tegen de regels zijn (ook wel black-hat SEO genoemd) op te speuren en te bestraffen. Dat gebeurt met behulp van algoritmes en menselijke beoordelaars. Daarnaast is er een tool waarmee iedereen schadelijke inhoud, phishing, betaalde links of spam kan melden. 

Handmatige penalty’s

Kwaliteitsmedewerkers van Google scannen constant het web op overtredingen van de SEO-spelregels. Wanneer zij black-hat of grey-hat SEO-praktijken constateren, trekken ze een kaart en krijgt de pagina of website een penalty aan de broek.

Handmatige penalty’s zijn gemakkelijk te ontdekken via Search Console, de gratis tool van Google waarmee website-eigenaren de prestaties van hun website in de zoekresultaten kunnen bijhouden en optimaliseren. In het tabblad Handmatige Acties zie je of er issues zijn op dit gebied. Wat je wilt zien is een groen vinkje met ‘Geen problemen gedetecteerd’. 

Als je pech hebt, zie je een rode indicator met de melding dat er problemen zijn gedetecteerd. Daaronder zie je een lijst met de problemen die geconstateerd zijn en welke pagina’s hiervoor een penalty hebben gekregen. Dit kan van alles zijn zoals onnatuurlijke links op of naar de site/pagina, verschillende vormen van SPAM en sneaky redirects (het automatisch naar een andere pagina leiden waar de bezoeker niet om heeft gevraagd).

Algoritmische penalty’s

Google stelt regelmatig de SEO-spelregels bij. De grootste problemen ontstaan meestal na een update van Google’s algoritme. Websites en SEO-strategieën die eerder aan alle regels voldeden, kunnen na zo’n Google update ineens bestraft worden met een algoritmische penalty.

Algoritmische penalty’s verschijnen niet in Search Console. Begin daarom altijd met het checken op handmatige penalty’s. Heb je daar een groen vinkje, maar heb je wel het idee dat er iets mis is, ga dan verder op onderzoek uit. Een plotselinge daling in organisch verkeer naar je website moet wel ergens vandaan komen.

Voordat je de conclusie trekt dat je een Google penalty hebt, ga altijd na of er iets gebeurd of gedaan is waardoor de daling in ranking en/of het organische verkeer op de betreffende zoektermen verklaard kan worden. Heb je een pagina verhuisd zonder redirect in te stellen? Is de content op de pagina zodanig aangepast dat deze wellicht niet meer als relevant wordt gezien? Is er misschien een andere reden waarom je website niet meer in Google staat?

Verder kun je in verschillende tools data verzamelen die je kunnen helpen bij het detecteren van algoritmische penalty’s:

  • Bekijk in Search Console, onder Indexeren > Pagina’s, het aantal pagina’s dat is geïndexeerd. Zijn dit er minder dan voorheen, dan komt dit mogelijk door een algoritmische penalty.
  • In tools als Ranktracker, AgencyAnalytics (voor bureaus) en Semrush kun je jouw website’s ranking op individuele keywords bijhouden, inclusief geschiedenis. Wanneer deze plotseling een drop laat zien, dan weet je dat er iets aan de hand is.
  • Deze tools geven je ook inzicht in de ranking van concurrerende websites. Ondervinden zij dezelfde plotselinge daling, dan kun je ervan uitgaan dat het niet aan je website ligt. Blijft hun ranking wel op niveau, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan jouw website / pagina.

Vind de issues die tot penalty’s leiden

Gelukkig is het vrijwel altijd mogelijk te herstellen van een Google penalty, door de achterliggende issue te fixen. Het kan daarna enkele weken tot maanden duren voordat je ranking weer op het oude niveau is.

Bij handmatige penalty’s staat in Search Console beschreven welke richtlijnen van Google’s Search Essentials zijn geschonden. Na eventueel verder onderzoek weet je wat er gefixt moet worden op welke pagina’s. Is dat eenmaal gedaan, dan kun je in Search Console een verzoek indienen om de pagina opnieuw te beoordelen. Bij een positieve beoordeling wordt de penalty opgeheven.

De achterliggende issue voor algoritmische penalty’s is wat lastiger te vinden. Als de ranking na een Google core update ineens zakt, dan heeft dit volgens Google vaak te maken met E-E-A-T issues. Deze afkorting staat voor wat Google als maatstaven voor de kwaliteit van content gebruikt, namelijk Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Iedere update worden de technieken en methodes aangescherpt om content op deze factoren te beoordelen. Waarschijnlijk bevatten een of meer pagina’s wat Google spammy content noemt. Het is dus zaak om de content op je website systematisch te analyseren en verbeteren. Neem in jouw website audit ook de structuur, navigatie en functionaliteit mee, samen met andere technische aspecten zoals paginasnelheid, mobiele responsiviteit en beveiliging.

Google penalty issues fixen

Hopelijk heb je gevonden wat de overtredingen zijn, waardoor scheidsrechter Google de bal bij jou op de stip heeft gelegd. Ook als dat niet gelukt is, of als je (nog) geen Google penalty hebt gekregen, is het een goed idee om onderstaande punten aan te pakken.

1: Keywords proppen

Bij keyword stuffing werd de focuszoekterm lukraak in de tekst geplaatst, zodat deze zo vaak mogelijk naar voren kwam. Of de tekst nog leesbaar was werd vaak genegeerd en deze pagina’s bevatten maar weinig bruikbare informatie. Zoals je ziet beschrijven we dit in verleden tijd, want keyword stuffing is een oude SEO-methode, die inmiddels een averechts effect heeft.

Hoe fix je dit?

Ga allereerst na of je website pagina’s bevat waarop keyword stuffing is toegepast. Schrijf deze content opnieuw met onderstaande richtlijnen in het achterhoofd. Gebruik deze richtlijnen ook voor iedere nieuwe (SEO-)pagina.

  • Plaats het zoekwoord slechts één keer in een H1-tag, de titel en de meta-omschrijving;
  • Ga op zoek naar gerelateerde zoektermen in bijvoorbeeld Google’s Keyword Tool en gebruik deze in de tekst;
  • Gebruik een overzichtelijke opmaak en vermijd overmatig gebruik van hoofdletters, cursieve woorden etc.

2: Content met weinig inhoud

Content betekent letterlijk ‘inhoud’, maar je content moet inhoudelijk wel wat te bieden hebben. Zogenaamde thin content (dunne content) bestaat uit veel tekst met weinig waarde voor de lezer. Een voorbeeld is de generieke teksten die ontstaan als je AI-tools als ChatGPT verkeerd gebruikt.

Hoe fix je dit?

  • Vermijd wollig taalgebruik en lange zinnen met veel bijwoorden, waar een klein beetje informatie in zit verstopt;
  • Vermijd generieke informatie die op tal van andere websites te vinden is;
  • Volg onze tips voor het gebruik van AI-tool als ChatGPT, om teksten te produceren met een unieke invalshoek en waardevolle informatie.

3: Dubbele content

Verrassend genoeg is duplicate content, oftewel gedupliceerde content, niet direct een reden voor een Google penalty. Echter: als er twee of meer pagina’s op je website staan met dezelfde inhoud, zal Google uiteindelijk maar één van deze pagina’s indexeren.

Het wordt anders wanneer jouw hele website bestaat uit content die van andere websites afkomstig is (het zogenaamde scraping).

Hoe fix je dit?

  • Breng Googlebot niet in de war en voorzie alle pagina’s op je website van originele content;
  • Kopieer nooit teksten, foto’s en video’s van andere website (“quotes” daargelaten).

4: Doorways

Een doorway page is een pagina die in het leven is geroepen om zoekverkeer op een bepaald onderwerp te vangen. Gewoonlijk zijn doorway-pagina’s slechts een “doorgang” naar de hoofdinhoud en zijn ze helemaal niet nuttig voor gebruikers. Het doel is de bezoeker dieper de website in te leiden naar de eigenlijke informatie. Hier zien we meteen het verschil met landingspagina’s, die zelf de relevante informatie over het onderwerp bevatten.

Google ziet doorway-pagina’s als een van de meest kwaadaardige black hat SEO-technieken. De detectie ervan leidt haast gegarandeerd tot een Google penalty.

Hoe fix je dit?

  • Doe het niet. Maak in plaats van doorway-pages gebruik van landingspagina’s.

5: Cloaking

Cloaking, in SEO-termen, is een black hat-techniek waarbij Googlebot iets anders ziet dan de bezoeker, om de pagina te laten ranken op ‘makkelijkere’ zoektermen. Een simpel voorbeeld is het verstoppen van links en keywords door kleurgebruik of door ze heel klein te maken. Een ander voorbeeld is het gebruiken van de user agent (het ‘vertellen’ voor welke devices de inhoud is) om verschillende inhouden te kunnen presenteren.

Google is in staat om onzichtbare tekst te identificeren. Meestal wordt deze tekst simpelweg genegeerd. Deze methode is dus op z’n minst nutteloos. Ook zijn er situaties waarin het nuttig is om verschillende gebruikers verschillende informatie te laten zien, bijvoorbeeld wanneer je gebruik maakt van een betaalmuur. Toch kan cloaking wel degelijk leiden tot een Google penalty, bijvoorbeeld wanneer een gebruiker de pagina rapporteert bij Google.

Hoe fix je dit?

Ten eerste is het natuurlijk zaak om niet moedwillig cloaking toe te passen. Het kan echter zijn dat je de site hebt overgenomen, of een louche partij je website heeft gebouwd en beheerd, en je niet weet óf er cloaking is toegepast. Om dit uit te kunnen zoeken moet je wel enig verstand hebben van webtechniek.

  • Doorzoek je website op ongepaste scripts die Googlebot om de tuin leiden. Met de URL-inspectietool in Search Console kun je de website bekijken zoals Googlebot deze ziet.
  • Belangrijk: maak eerst een testkopie van de betreffende pagina. Delete de code uit de testpagina en check of deze nog goed werkt. Verwijder dan de ongepaste scripts van de echte pagina.

6: Onnatuurlijk linkprofiel

Het linkprofiel van je website en individuele pagina’s weegt mee in de ranking ervan. Het uitwisselen van links met relevante websites (linkbuilding) is zelfs een essentieel onderdeel van SEO. Er is echter een dunne lijn tussen linkbuilding en het manipuleren van je linkprofiel. De alarmbellen bij Google gaan o.a. af wanneer:

  • er te veel backlinks (links naar jouw site) in te korte tijd verschijnen;
  • je linkprofiel te veel links van irrelevante websites bevat;
  • de pagina te veel uitgaande links bevat.

Hoe fix je dit?

  • Ga bij linkbuilding voor kwalitatieve links. Hoe meer hoe beter, dat geldt hier niet;
  • Lees op onze pagina over linkbuilding meer over het bouwen aan een kwalitatief en natuurlijk linkprofiel;
  • Check je bestaande backlinks op kwaliteit en risico voor een penalty, met behulp van een tool als Ahrefs, Semrush en Majestic. Neem contact op met de webmaster om potentieel schadelijke links te laten verwijderen. Mocht dat niet lukken of niet gebeuren, volg dan deze procedure van Google om de onnatuurlijke links naar je site af te (laten) wijzen.

7: Opdringerige pop-ups

Is het jou ook opgevallen dat je de laatste jaren heel wat minder wordt geconfronteerd met opdringerige pop-ups? Dat komt doordat Google steeds meer focus legt op de user experience. De eerste Google penalties voor indringende advertenties werden gegeven na de Page Layout update in 2012. Later kwamen daar ook andere intrusive interstitials bij; elementen die het zicht van de bezoeker belemmeren om een commerciële boodschap door te drukken. Met de introductie van Core Web Vitals in 2021 is er geen ontkomen meer aan: gebruiksvriendelijke websites krijgen een flinke streep voor op spammy sites vol opdringerige pop-ups.

Hoe fix je dit?

Overlays over het halve of zelfs hele scherm zijn niet goed voor de gebruikerservaring. Bovendien maken ze het moeilijk voor Googlebot om te begrijpen waar de pagina over gaat.

  • Vermijd opdringerige elementen op je website;
  • Check de Page Experience tab in Search Console en pak de pagina’s aan die issues bevatten;
  • Volg Google’s richtlijnen met betrekking tot intrusive interstitials.

Scoren op Google zonder penalty’s; vraag een expert

Zoals je hebt kunnen lezen, is SEO een vakgebied vol valkuilen. Om het veld te betreden moet je alle regels kennen, want voor je het weet betreedt je grijs of zwart gebied en heb je een penalty aan de broek. Daarom kun je jouw SEO het beste overlaten aan een expert. Bij B&S Media Internetmarketing zijn we op de hoogte van alle SEO-regels. We houden constant een vinger aan de pols, zodat je kans op een penalty wordt geminimaliseerd. Mocht Google toch een keer een gele of rode kaart trekken (dit is nooit 100% te voorkomen), dan hebben we alles in huis om de issue(s) snel te achterhalen en te fixen.

Scoren op Google zonder penalty’s?

Spreek een expert

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.