SEO is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven met veel marketingbudget. Ook als klein bedrijf kun je veel doen om je (lokale) online vindbaarheid te vergroten. In deze SEO gids voor kleine bedrijven vertellen we je stap voor stap hoe jij kunt concurreren met grote bedrijven op het gebied van SEO!

SEO stappenplan voor kleine bedrijven

1. Bepaal je niche

Veel ondernemers vinden het lastig om keuzes te maken, waardoor ze zich al gauw op een te brede doelgroep richten. Deze strategie is echter niet de meest effectieve. Door je te richten op een specifieke doelgroep, kun je jezelf onderscheiden van de grote bedrijven en lokaal met hen concurreren op het gebied van SEO.

2. Stel je zoekwoorden vast

Zodra je niche vast staat, is het belangrijk om te achterhalen welke zoekwoorden je klanten gebruiken om jouw product of dienst te omschrijven. Deze termen zullen zij ook als zoekwoord gebruiken om jouw bedrijf online te vinden. Wanneer je je op een specifieke niche richt, zullen je zoekwoorden vaak long-tail zoekwoorden zijn. Bijvoorbeeld ‘kunstgras voetbalschoenen zwolle’. Door je zoekwoorden zo specifiek mogelijk te maken, word je straks lokaal goed gevonden!

Tip: Vergeet niet om je zoekwoorden verder uit te breiden naar mate je bedrijf groeit!

3. Begin met het schrijven van content

Door je website te voorzien van unieke en waardevolle content, krijgt je SEO een flinke boost. Veel kleine bedrijven plaatsen namelijk enkel producten en contactgegevens op hun website, terwijl er zoveel meer is om te vertellen en te delen. Probeer met de content een goede eerste indruk te maken op je potentiële klanten. Schrijf bijvoorbeeld over je bedrijf, je visie, je producten/diensten en eventuele ontwikkelingen die betrekking hebben op jouw bedrijf. Regelmatig een blogbericht plaatsen werkt ook heel goed voor de online vindbaarheid van je bedrijf.

Tip: Houd bij het schrijven van de content de gekozen zoekwoorden in je achterhoofd. Door deze regelmatig in de teksten te verwerken, is de kans groter dat je hoger rankt op deze zoekwoorden.

4. Wees actief op social media!

Social media biedt vele kansen om je zichtbaarheid te vergroten, direct in contact te komen met je klanten en potentiële klanten te vinden. Daarnaast heeft social media ook invloed op de ranking van je website in de zoekresultaten. Sociale interacties zijn voor Google één van de vele factoren om te bepalen hoe waardevol je website of blogbericht is. Plaats dus regelmatig iets op social media en deel blogberichten voor meer verkeer naar je website.

5. Verrijk de contactgegevens op je website met structured data

Met structured data kun je de zoekmachines meer informatie meegeven bij het indexeren van je website. Door in de broncode specifiek te benoemen wat je contactgegevens (bijv. adres en telefoonnummer) zijn, kan Google deze beter herkennen. Op de website van schema.org vind je alle soorten structured data die je kunt toevoegen aan de HTML van je website.

Tip: vraag je webbouwer om je contactgegevens te voorzien van structured data!

6. Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan

Met Google Mijn Bedrijf kun je jouw lokale zichtbaarheid vergroten door een bedrijfsvermelding aan te maken. Na het aanmaken van deze bedrijfsvermelding, komt er (na verificatie) een vermelding aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google en in Google Maps. Door je Google Mijn Bedrijf pagina zo volledig mogelijk in te vullen, trek je nog meer potentiële klanten en bezoekers.

Tip: zorg ervoor dat je de contactgegevens in Google Mijn Bedrijf op exact dezelfde manier invult als op je website. Alleen zo kan Google de onderlinge relatie begrijpen.

7. Vraag je klanten om een recensie te schrijven

Vraag je klanten persoonlijk om een recensie achter te laten op je Google Mijn Bedrijf pagina. Naast dat dit goed werkt binnen het aankoopproces, heeft het ook positieve invloed op je lokale SEO. Het kan misschien een beetje vreemd aanvoelen om je klanten om een recensie te vragen, maar geloof ons: de meesten zullen dit graag voor je doen!

Tip: ook Facebook is een ideaal kanaal om recensies over je bedrijf te verzamelen. Deze worden ook getoond in de bedrijfsvermelding op Google!

8. Meld je bedrijf aan bij (gratis) online bedrijvengidsen

Citations (vermeldingen van contactgegevens) spelen een grote rol bij het ranken in de lokale zoekopdrachten. De eerste stap om meer citations te krijgen is je bedrijf aanmelden bij online bedrijvengidsen. Let er ook hier op dat je de contactgegevens op dezelfde manier invult als op je website! Om je alvast op weg te helpen, hieronder een aantal bedrijvengidsen waar jij je bedrijf gratis kunt aanmelden:

Allebedrijvenin
Openingstijden.nl
Yelp
Mercuriusgids
NederlandinBedrijf

Ga aan de slag en verbeter je (lokale) online vindbaarheid!

Samengevat zijn er genoeg kansen voor kleine bedrijven om lokaal goed te scoren in Google en zo meer winst te behalen. Wil jij ook de strijd aangaan met grote bedrijven op het gebied van SEO, maar laat je het liever aan de specialisten over? Neem dan contact met ons op. Wij komen graag vrijblijvend langs om de mogelijkheden en kansen te bespreken!